اخبار بین المللی, سلول درمانی, طب ترمیمی اخبار بین الملل
شماره: 31984
1398/07/17 - 10:30
چگونه انگل توکسوپلاسما به چشم انسان صدمه می زند

یک سوم جمعیت جهان به توکسوپلاسما آلوده هستند که این امر منجر به نوعی شایع از عفونت چشمی موسوم به توکسوپلاسموزیز چشمی می شود. محققین دانشگاه فلایندر استرالیا دریافته اند که چگونه آلودگی به این انگل منجر به آسیب شبکیه می شود.

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، تیمی از محققین دانشگاه فلایندر استرالیا پروتئین هایی را شناسایی کرده اند که بوسیله سلول های شبکیه آلوده به توکسوپلاسما تولید می شوند و منجر به تحریک رشد بیش از حد سلول های سالم پیرامون سلول آسیب دیده می شوند و منجر به یک آسیب مجزا می شوند که پزشکان می توانند از آن برای تشخیص آلودگی استفاده کنند. این مطالعه نشان داده است که سلول های رنگ دانه دار شبکیه که آلوده به توکسوپلاسما گندی بودند VEGF‌و IGF-1 را ترشح می کنند که تولید TSP1 را کاهش می دهد و همین امر تکثیر سلول های غیر آلوده را افزایش می دهد و موجب می شود که این سلول ها بیشتر به آلودگی مستعد شوند. به عقیده محققین دستکاری این پروتئین ها درون چشم می تواند کاربردهای درمانی برای محدود کردن شدت بیماری داشته باشد.

در حال حاضر درمانی برای توکسوپلاسموزیز که معمولا از طریق غذا منتقل می شود وجود ندارد. سازمان بهداشت جهانی(WHO) رعایت اصول ایمنی غذایی مانند شستن دستان، استفاده از آب تمیز برای تهیه غذا و پختن مناسب را برای جلوگیری از آلودگی به توکسوپلاسما توصیه می کند.

پایان مطلب/

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved